Met de Algemene Beschouwingen 2011 heeft een aantal partijen, waaronder STIP, het belang van het versnellen van de bouw van starterswoningen en van koopwoningen in het duurdere segment benadrukt. Ook STIP wil de kenniswerkers die vragen om deze woningen Delftenaar kunnen noemen.
STIP is enthousiast dat het Delftse college nog voor de finale in de gemeenteraadsvergadering van 10 november, waarin de programmabegroting 2012-2015 in meerderheid is aangenomen, per brief mogelijkheden heeft aangedragen voor het versnellen van de bouw van de betreffende woningen. In deze brief wordt onder andere het startersfonds genoemd, een in andere steden succesvolle formule waarbij starters meer kunnen lenen dan enkel op basis van het inkomen zou kunnen. De rente over het extra geleende bedrag komt vanuit het startersfonds. De regeling wordt in de meeste gevallen getroffen over zo'n 10 procent van de koopsom en de looptijd is ongeveer zes jaar. De gemiddelde starter heeft op die termijn voldoende inkomen om het bedrag zelf te betalen. Het fonds zou moeten worden gevoed door stortingen van onder meer gemeenten, woningcorporaties en projectontwikkelaars bij de realisatie van koopwoningen.
Verkeersborden de binnenstad uit
STIP heeft in de commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte aandacht gevraagd voor de uitzonderlijke hoeveelheid verkeersborden in de Delftse binnenstad. De binnenstad heeft een vrij logisch ingedeelde structuur en verkeersborden leiden weggebruikers af. Bij kruispunten in de binnenstad is het van belang om deze rustig te benaderen en goed op de andere weggebruikers te letten. Dit verhoogt het sociale verkeersgedrag en leidt volgens STIP tot veiligere situaties. Wat STIP betreft kan vanuit die gedachte een groot deel van de verkeersborden de binnenstad uit. De wethouder heeft aangegeven dat het college voor de zomer van 2012 met de uitkomsten van een onderzoekje komt naar in hoeverre het aantal verkeersborden met name in de binnenstad verminderd kan worden.
Virtuele cultuurbalie
Delft kent een flink aantal kleinschalige, nieuwe initiatieven die de stad kleuren. Voor behoud is steun vanuit de overheid nodig. Zo’n gemeentelijk steuntje kan uiteraard financieel, maar liever nog praktisch – daar hangt een minder groot prijskaartje aan. STIP denkt aan een Cultuurbalie, waarbij je culturele spelers of Delftse burgers kunt ondersteunen bij een project of evenement door bijvoorbeeld te helpen bij de brainstorm, acquisitie en begroting ten behoeve van een project, voor het creeren van een netwerk en een werkplek. De Delftse wethouder cultuur is enthousiast en heeft in de begrotingsraad op 10 november aangegeven met de grotere culturele spelers in gesprek te gaan over of een virtuele cultuurbalie vanuit onder andere hen mogelijk gemaakt kan worden.
Crisisopvang voor zwerfjongeren
Vorig jaar heeft STIP samen met enkele andere partijen de motie crisisopvang voor jongeren ingediend. Delft kent jongeren die acute en tijdelijke nood aan een verblijfplaats hebben. De motie droeg het college op om bij aangetoond gebrek aan acuut en tijdelijk onderdak voor deze groep jongeren met een voorstel te komen voor crisisopvang waar deze jongeren terecht kunnen. Binnen de begroting heeft de wethouder jeugd en onderwijs ruimte gevonden voor een specifieke voorziening voor deze doelgroep.
Gastvrij en veilig Delft
Met GroenLinks, de SP en D66 heeft STIP de motie gastvrij en veilig Delft ingediend waarin de grootschalige handhavingsacties die momenteel om de aantal maanden plaatsvinden op station Delft en naar aanleiding van hernieuwde afspraken ook op station Delft Zuid ter discussie werden gesteld. STIP wil de reiziger de reiziger te laten en denkt dat aan handhaving ook op een meer proportionele manier invulling kan worden gegeven.
De portefeuillehouder heeft aangegeven om na deze ‘schreeuw om aandacht’ nog eens indringend te kijken naar handhavingsacties in verband met politie-inzet en daarover met een notitie te komen. Op grond van die toezegging hebben de indieners van de motie besloten om de motie in te trekken – per 2012 praat de raad verder over een eventuele andersoortige inzet van politiecapaciteit ten behoeve van een gastvrij en veilig Delft
Oplaadpunten voor elektrische vervoersmiddelen
Met het aannemen van de motie oplaadpunten elektrische vervoersmiddelen die STIP heeft ingediend met het CDA en GroenLinks is Delft verzekerd van stappen in de richting van een aantal oplaadpunten voor elektrische vervoersmiddelen. Marktpartijen als stichting e-laad bieden deze punten aan aan gemeentes, Delft kent een aantal nieuwe ontwikkelingen zoals de bouw van parkeergarage Spoorsingel – de betreffende motie combineert oplaadpunten en ontwikkeling en vraagt de wethouder om te bezien in hoeverre Delft rijden op elektriciteit kan gaan faciliteren.
Een waslijst aan punten die tijdens de behandeling van de programmabegroting 2012-2015 zijn aangehaald biedt aanleiding tot actie. In het komende jaar wil STIP onder andere de maximale bouwhoogte buiten de binnenstad heroverwegen, bezien welke tijdelijke projecten terecht kunnen in de immense en kansrijke lege ruimte van het Spoorzonegebied, de huidige parkeernorm op met name studentenhuisvesting verlagen, Delft voorzien van plek voor en door jongeren en voldoende fietsenstallingen in de nieuwe stationssituatie realiseren.