Sinds afgelopen zaterdag 28 februari rijden de treinen in Delft ondergronds. Om 06.00 uur stapten de eerste reizigers uit in het nieuwe station. Twee weken eerder was al het busplein in gebruik genomen en ook de fietsenstalling daaronder is nu geopend.
Het in gebruik nemen van de spoortunnel en het nieuwe station is een mijlpaal in het project Spoorzone. De sloop van het bovengrondse viaduct en spoor is vandaag begonnen, waarna de nieuwe vrije ruimte binnenkort ingericht zal kunnen worden. Het Spoorzone project loopt al meerdere jaren, maar nu zijn eindelijk de eerste resultaten echt zichtbaar. STIP vindt dat het project ook enorme kansen biedt, waarbij op een nieuwe toplocatie in Delft gebouwd en gewoond kan worden. De nieuwe Spoorzone is iets waar Delft over 100 jaar nog steeds profijt van heeft.
Vanochtend is ook de ondergrondse fietsenstalling officieel geopend door de NS, ProRail en de gemeente. Een aantal fietsenstallingen aan de achterzijde zijn onlangs verwijderd, maar met het in gebruik nemen van de ondergrondse stalling met 5000 plekken zijn er weer extra mogelijkheden om gratis je fiets dichtbij het station te stallen. In totaal zijn er nu 8700 fietsplekken, dit zijn er 1400 meer dan de afgelopen jaren. STIP zal zich de komende tijd blijven inzetten voor voldoende fietsenstallingen bij het station.