• Iedereen is tegenwoordig vol van duurzaamheid. Met de klimaattop in Kopenhagen over een week, wordt er heftig gediscussieerd over welke klimaatdoelstellingen afgesproken moeten worden. Ook lokaal gaat het vaak over duurzaamheid, maar STIP heeft het dan liever over praktische oplossingen.

    Praktische oplossingen als het warmtebedrijf, dat dankzij een studentenproject duurzame aardwarmte levert aan Delftenaren. Of denk aan elektrische scooters voor de gemeentelijke toezichthouders – mét snelladers van een Delftse technostarter.

    STIP-wethouder Lian Merkx (Duurzaamheid) kwam een paar weken geleden met nog een mooi, praktisch en duurzaam project. Omdat zware vervuilende vrachtwagens binnenkort geweerd worden uit de binnenstad (er komt een milieuzone), moet er een alternatief komen voor bijvoorbeeld het bezorgen van pakjes. Wederom bieden Delftse studenten uitkomst: de IO’ers achter het bedrijfje Vrachtfiets gaan vanaf begin 2010 postpakketten bezorgen met hun bezorgfiets.

    Tenslotte heeft Delft toch nog iets te maken met die klimaattop in Denemarken. Drie Delftse jongeren en studenten rijden in etappes op een elektrische scooter naar Kopenhagen. Zo wordt er ook aan de verzamelde wereldleiders duidelijk gemaakt dat je voor de echte oplossingen in Delft moet zijn.

  • Donderdag 26 november werd ik geïnstalleerd in de gemeenteraad. Nadat Job Veltman vorige maand afscheid nam van de raad mag ik STIP hier vertegenwoordigen. Voorafgaand aan dit raadslidmaatschap is er een inwerkperiode geweest van anderhalf jaar. STIP vervangt haar raadsleden regelmatig, wat goed is voor de vernieuwing van ideeën en plannen.

  • STIP heeft net naast de Veiligheidsprijs Haaglanden 2009 gegrepen met de nominatie StudentenNet. In november 2008 leidde STIP dit initiatief van de VeRa (VerenigingsRaad Delft). Hiermee gingen de 13 grootste studentenverenigingen pal achter de pilot van BurgerNet staan, een nieuw SMS-systeem van de Politie Haaglanden.     Het is altijd al de missie van STIP geweest om de meerwaarde van de studentenbevolking voor Delft te laten zien. Waarbij kan dat beter dan bij de veiligheid op straat? Met de 20.000 Delftse studenten aangesloten op BurgerNet heb je de beschikking over een enorm aantal intelligente ogen-en-oren, die op late momenten op straat te vinden zijn, en het minste andere burgers wakker zijn. Daarnaast bewonen veel studenten het uitgaansgebied, waar die extra ogen de politie extra nuttig van pas komen.     De Delftse studentenverenigingen en STIP voelen zich zeer vereerd met de nominatie voor de Veiligheidsprijs.

  • STIP-lijsttrekker Mariëlle van Kooten stelt zich voor op 3maart2010.nl: "Delft is mijn thuis: ik woon hier en lééf de stad. Mijn technische achtergrond lucht- en ruimtevaarttechniek doet mij de Delftse ‘case’ willen en kunnen analyseren, aangrijpen, en oplossen. Dát is STIP. Ik ben lijsttrekker van een adequate partij die vooruit wil omdat Delft vooruit kán."

  • Met het aannemen een motie van STIP (samen met de PvdA gemaakt en ook door de VVD ondertekend) van vorige week heeft een meerderheid van de Raad zich uitgesproken vóór een stadsbouwmeester. De precieze invulling wordt de komende maand uitgewerkt door het College.      Met alle bouwprojecten in Delft de komende 10 jaar heeft Delft grote behoefte aan een onafhankelijke autoriteit op architectuurgebied. De stadsbouwmeester gaat zelf natuurlijk niets bouwen, maar kan veel betekenen. Hij/zij (er is binnenkort misschien wel een vacature..) is een spin in het web van woningbouwcorporaties, commerciële ontwikkelaars, welstandscommissie en architectenbureaus. De stadsbouwmeester gaat bij een nieuw project metéén aan de slag met de ontwikkelaar, om het belang van de stad mee te laten wegen in de uitvoering. Hoe past het gebouw in de omgeving? Welke toekomstige ontwikkelingen moet dit gebouw op anticiperen? Kan hier experimentele architectuur worden toegepast, en is de architectuurfase niet afgeraffeld?      Met een stadsbouwmeester krijgt Delft een soepeler bouwvergunningsproces (problemen met gemeentelijke belangen komen niet pas bij een plan dat al helemaal af is, dus bij de Welstandstoets) en passen nieuwe bouwplannen beter bij de toekomst van Delft.

  • De gemeenteraad heeft vanavond met een grote meerderheid ingestemd met een vervroegde investering in Schie-oevers en het mogelijk maken van een creatieve incubator. Hiermee investeert Delft in 2010 in de creatieve kenniseconomie, precies de kern van de algemene beschouwingen van STIP vorige week.

    YES!Delft, een incubator voor technostarters, is een groot succes en heeft al meer dan 1000 banen opgeleverd. In 2006 heeft de gemeenteraad al een STIP-initiatief gesteund om ook een incubator te starten voor creatieve starters van bijvoorbeeld Bouwkunde of Industrieel Ontwerpen. Vanavond is €100.000 vrijgemaakt in de gemeentebegroting van 2010 om een begin te maken met een creatieve incubator.

    Daarnaast stemde de raad in met het investeren in Schie-oevers. De Schiehallen staan al enige tijd leeg, en tegelijkertijd is er grote behoefte aan goedkope en tijdelijke werkruimte voor projecten. Dankzij STIP kunnen in 2010 flexibele ruimtes gecreëerd worden in de Schiehallen voor proeftuinprojecten.

    Tenslotte stemde de raad voor een motie van STIP en GroenLinks om de roeiveiligheid op de Schie te verbeteren, en steunde de raad het initiatief van STIP en PvdA om een stadsbouwmeester aan te stellen in Delft.

  • De gemeentelijke toezichthouders (TOR) in Delft – de mensen die de stad schoon, heel en veilig houden – zijn al behoorlijk modern. Regelmatig zie je ze op Segways voorbij zoeven. En gisteren is besloten dat TOR nog meer innovatief vervoer krijgt: elektrische scooters met snellaadmogelijkheid.

    Elektrisch rijden is helemaal hip tegenwoordig, en de meeste autofabrikanten zijn druk bezig elektrische auto’s te ontwerpen. Dat is niet vreemd: elektrisch vervoer is schoon, stil, en soms nog goedkoper ook (zo bespaart een elektrische scooter €225 per jaar aan brandstofkosten). Een probleem vormen wel de accu’s: deze zijn vaak al na een korte rit leeg.

    Gelukkig leven wij in Delft, met de beste technische universiteit van Nederland en talloze innovatieve technostarters in YES!Delft. Een van die technostarters is Epyon, die snelladers ontwikkelt voor bijvoorbeeld elektrische vorkheftrucks en auto’s. Én voor elektrische scooters. STIP-wethouder Lian Merkx (Duurzaamheid) heeft daarom voorgesteld om voor de nieuwe scooters van TOR voor elektrische te kiezen, en om daarbij de snelladers van Epyon te gebruiken. Er wordt zelfs gekeken of er samen met de TU openbare snellaadpaaltjes op een paar plekken in Delft gerealiseerd kunnen worden.

    Zo stimuleert de gemeente duurzaam vervoer, geeft ze het goede voorbeeld door er zelf mee te beginnen, gebruikt ze innovatieve technologie van Delftse bodem, én is goedkoper uit. Een win-win-win-win situatie dus!

  • Communicatie met de niet-moedertaal lijkt nogal moeilijk te zijn: zie hierboven de poging van de Chinese overheid, om mensen te vragen niet op het gras te lopen. De gemeente in Delft maakt misschien niet zulke opzichtige fouten in de communicatie, maar de dienstverlening voor internationale kenniswerkers en studenten in Delft laat nog veel te wensen over: we laten het ondanks de aanwezigheid van 8500 van zulke internationale inwoners van de stad nog altijd voorkomen alsof we voornamelijk Nederlandstalig helpen. Richting Engelstaligen hebben we wel specifieke informatie bij hun aankomst, maar in het algemeen geldt toch: de publieksbalie is Nederlands, de website is het op dit moment nog en 'in principe' spreek je wel iemand die Engels kan, als je een afspraak maakt.

           Donderdagavond was wethouder Vuijk (Dienstverlening) het eens met een stelling van STIP: Delft heeft binnenkort alles in huis om hard te maken, dat onze dienstverlening in het Engels net zo goed is als in het Nederlands. De publieksbalie-website wordt, na een motie van STIP van vorig jaar, voor de relevante delen in het Engels vertaald. Alle medewerkers hebben Engels al als functie-eis gekregen voor solliciatie.       Daarom ziet STIP de toekomst voor internationale dienstverlening rooskleurig in: Delft krijgt de 1e Engelstalige publieksbalie van Nederland.

  • Het openbaar vervoer naar de TU-wijk heeft weer de aandacht. Dan draait het in de eerste plaats natuurlijk om tram 19. STIP schrijft deze week, samen met ORAS, AAG en de VSSD, in de Delta dat er een duidelijk en krachtig ‘ja!’ nodig is van de TU en de gemeente voor tramlijn 19.

    Dat tram 19 nog steeds niet rijdt, ligt onder meer aan de Sint Sebastiaansbrug. Deze moet vervangen worden, en dat betekent dat deze brug in 2010 bijna een volledig jaar afgesloten wordt. Slecht nieuws voor de (overvolle) bussen die van het station via de Sebastiaansbrug naar de TU rijden. Daarom heeft STIP vorig jaar al om tijdelijke buslijnen gevraagd, en de wethouder heeft toegezegd dat bus 69 en 121 via station Delft Zuid gaan rijden.

    Een goed begin om station Delft Zuid uit te bouwen tot hét universiteitsstation. STIP heeft afgelopen dinsdag tijdens de algemene beschouwingen opgeroepen om fors te investeren in Delft Zuid. Dit station is onderdeel van Stedenbaan waardoor er in de toekomst meer treinen gaan stoppen. Een goede verbinding met de campus is dan ook nodig. De eerste stap, meer fietsenstallingen, is deze maand al gezet. Dan kan in de toekomst dit station ook hernoemd worden naar ‘station Delft Zuid/TU’.

    En dan is er nog Technopolis, het science park ten zuiden van de TU. De eerste bedrijven openen hier in 2010 hun deuren, maar nu is er nog geen OV richting het terrein. STIP heeft hier aandacht voor gevraagd, en met succes: vanaf december rijdt bus 69 door naar Technopolis.

    Foto door Austin Schulte

  • Vandaag lanceren wij onze campagneslogan waarmee we richting de verkiezingen gaan. Job Veltman sprak hem gisteren tijdens de algemene beschouwingen al uit, maar vandaag kleuren de tunnels in Delft geel en is het voor iedereen duidelijk. STIP maakt Delft, om te komen tot één sterke stad, jong van geest, waar creativiteit op waarde wordt geschat.

  • STIP wil investeren in Delft, juist tijdens deze moeilijke financiële tijden. Dat is de kern van de algemene beschouwingen die fractievoorzitter Job Veltman vanavond uitsprak. STIP wil meer ruimte voor creatieve ondernemers, veiliger roeien op de Schie en een stadsbouwmeester.

    Job luidde de noodklok over de roeiveiligheid op de Schie. Nog in mei van dit jaar is er een roeiboot met vier dames van Proteus-Eretes onder een vrachtschip beland, gelukkig zonder slachtoffers. “De mogelijkheden zijn er om nu iets te doen: van waarschuwingsborden bij de gevaarlijke bochten, tot een convenant tussen Schippersvereniging en roeiers of een herkenningssysteem voor roeiboten. In ieder geval: in deze kwestie is enorm veel behoefte aan regie en steun van de gemeente, omdat de roeiers het alleen niet voor elkaar krijgen,” aldus Job.

    STIP stelde ook voor om een stadsbouwmeester aan te stellen in Delft. Deze onafhankelijke expert kan advies geven over bouwprojecten in de stad, en de Delftse architectuur een impuls geven.

    Job riep tenslotte op om fors te investeren in het openbaar vervoer tussen station Delft Zuid en de TU-wijk. Station Delft Zuid wordt dan een volwaardig OV-knooppunt, en kan hernoemd worden naar ‘station Delft Zuid/TU’.

    Lees hier de volledige algemene beschouwingen van STIP

  • Hoe haal je een bedrijf naar Delft? Een vraag die de gemeente zich vaak stelt, want Delft heeft economische ambities. Technopolis, het gebied ten zuiden van de TU, moet een science park worden met hoogwaardige kennisintensieve bedrijven. Die bedrijven komen deels uit Delft (bijvoorbeeld omdat ze gestart zijn in YES!Delft), maar deels moeten ze ook uit het buitenland komen.

    Om deze buitenlandse bedrijven naar Delft te lokken, heeft STIP in 2007 twee ideeën gelanceerd: kennisambassadeurs en de motie 'best practices'. Over de kennisambassadeurs schreef ik al in het voorjaar; de motie 'best practices' werpt nu ook zijn vruchten af. Een overzicht van drie bedrijfsinvesteringen in Delft laat namelijk zien dat een actieve houding van de gemeente - en dan met name van de burgemeester en de wethouder - erg belangrijk is. Ook toont het overzicht aan dat organisaties als de WFIA hun rol dubbel en dwars waard zijn: beide buitenlandse bedrijven kwamen via de WFIA binnen.

    STIP is blij met de resultaten en het overzicht, maar wijst er wel op dat het tweede deel van de motie uit 2007 nu ook opgevolgd moet worden: de resultaten te gebruiken bij strategieën om nieuwe bedrijven naar Delft te halen. Want dat Delft een aantrekkelijke plek is om te investeren, dat is duidelijk.

    Foto door antoniofotografia.nl

  • Universiteitsblad Delta heeft de primeur: het eerste interview met de nieuwe STIP-lijsttrekker. Mariëlle van Kooten wordt in de editie van deze week uitgebreid gevraagd naar haar motivatie en speerpunten als lijsttrekker. Mariëlle: "Ik fixeer me nu op Delft. Dat staat op het punt van iets groots. Nederland wil een kenniseconomie en Delft wil een center of technology zijn. Dan moeten we nú iets doen."

    Lees het volledige interview op de site van Delta.

  • Op woensdag 30 september hebben we onze nieuwe lijsttrekker gepresenteerd. Mariëlle van Kooten (22 jaar) zal de partij leiden naar de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010.

    Mariëlle is in juli begonnen met een korte inwerkperiode, en woensdag presenteerde zij zich tijdens De Kracht van Delft. In Theater de Veste gaf zij voor een zaal vol ondernemers, politici en andere belangstellenden aan meer te willen investeren in startende ondernemers. Verder noemde Mariëlle het uitbouwen van STIP-initiatief en succes YES!Delft en een eenduidige marketingstrategie voor Science Port Holland als haar speerpunten op het gebied van ondernemerschap.

    “STIP is een partij voor mensen met een jonge geest. Wij gaan de verkiezingen in met een programma gericht op de toekomst. Delft Center of Technology is de kern van de visie van STIP, en ik zal daar met plezier campagne voor voeren,” aldus Mariëlle. “Daarnaast pleit STIP voor het investeren in Delft als fietsstad, meer woningen voor starters, jongeren en studenten en Delft als proeftuin voor de TU.”

    Fractievoorzitter Job Veltman: “Ik heb het volste vertrouwen dat Mariëlle STIP naar een fantastisch verkiezingsresultaat zal leiden. STIP is altijd een jonge en vernieuwende partij geweest, en laat dat ook nu weer zien door een nieuwe en frisse lijsttrekker te benoemen.”

    Mariëlle komt oorspronkelijk uit Groningen en heeft in de VS en Duitsland gewoond. In 2006 is ze in Delft begonnen aan haar studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Sinds juli leidt zij STIP in de campagne naar de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010.

  • Het is weer zover: de jaarlijkse aanvragen voor de verschillende gemeentelijke regelingen voor lastenverlichtingen kunnen weer ingediend worden. Voor studenten zijn er twee regelingen interessant: de regeling lastenverlichting sportverenigingen en de tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners (TWK).

    Met de regeling lastenverlichting sportverenigingen kunnen sportverenigingen een gemeentelijke subsidie van zo'n €10 per lid krijgen. Dankzij STIP kunnen ook bewoners van onzelfstandige kamers een aanvraag doen voor de tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners. Beide regelingen kunnen tot 1 januari 2010 aangevraagd worden.

    STIP vindt het belangrijk dat deze regelingen onder alle inwoners van Delft bekend zijn, en heeft daarom de regelingen uitgelegd op deze website: regeling lastenverlichting sportverenigingen en tegemoetkoming woonlasten kamerbewoners.

  • De TU Delft is natuurlijk de beste technische universiteit van Nederland, een van de grootste werkgevers van Delft en de belangrijkste motor achter de Delftse kenniseconomie. Maar sinds gisteren is de TU ook officieel partner in de Delftse cultuurwereld. STIP-wethouder Lian Merkx (Cultuur) en CvB-voorzitter Dirk Jan van den Berg ondertekenden een samenwerkingsovereenkomst om de krachten te bundelen op het gebied van kunst en cultuur. En direct met een concrete bijdrage: €100.000 per jaar.

    De TU werkte al samen met de gemeente bij culturele evenementen als de Mooi Weer Spelen en de Delft Business Gift Design Competition, en die samenwerking is dus nu geformaliseerd.

    STIP is opgericht vanuit de gedachte dat de TU en de gemeente elkaar op veel meer gebieden moeten versterken, en deze overeenkomst is daar een mooi voorbeeld van.

    Foto door illustir

  • STIP stelde vrijdag schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de grote hoeveelheid fietsen bij het station in Delft. Door de grote hoeveelheid fietsen kunnen reizigers hun fiets niet meer op de juiste manier stallen. Naast het feit dat dit ergernis veroorzaakt bij de reizigers, creëert dit ook gevaarlijke situaties. Al eerder spraken wij onze zorg uit over het aantal stallingen rondom het station. Het college heeft toen aangegeven dat elke stalling die zou verdwijnen door de ontwikkeling van het gebied, gecompenseerd zou worden.

    Toch zien we dat, nu er een aantal fietsparkeerplekken zijn verdwenen, er een chaos ontstaat en dat het perron niet meer over de stoep te bereiken is. De berg fietsen die momenteel noodgedwongen op en over elkaar ligt lijkt wel op een levensgrote stapel mikadostokjes. We ontvangen de laatste tijd steeds meer berichten van bezorgde stationbezoekers die hun fiets niet meer kunnen stallen. Naast het feit dat de reizigers hun fiets niet meer kwijt kunnen levert de huidige situatie onveilige taferelen op, zeker voor mindervalide reizigers of mensen met kinderwagens die over het fietspad richting het station moeten.

    We willen structureel meedenken over een oplossing van het probleem om zo gevaarlijke situaties te voorkomen. Er moet nu actie ondernomen worden, maar ook op de lange termijn moet er rekening gehouden worden met problemen. Wanneer er nieuwe fietsparkeerplekken gerealiseerd zijn bij de Laan van Vollering zal de afstand vanaf de fietsenstalling tot de ingang van het perron erg groot zijn. Reizigers zullen op dat moment hun fiets zo dicht mogelijk bij het station willen plaatsen. We stellen voor een tijdelijke brug te creëren in de buurt van de Irenetunnel om zo vanaf de fietsenparkeerplaats en het nieuwe busstation een snelle toegang te hebben tot de perrons.

    Het college zal naar verwachting de vragen binnen 30 dagen beantwoorden.

  • We schrijven hier vaak over het kamertekort in Delft, en hebben daar zelfs een aparte site voor opgericht: kamertekortdelft.nl. Maar afgelopen donderdag was er goed nieuws: de ‘kick-off’ van het project De Vries van Heijstplantsoen. Nog geen eerste paal, dat is pas aan het eind van dit jaar, maar dan verrijzen er rondom de monumentale villa die hier nu staat 294 studentenwoningen. In 2011 kunnen dan de eerste (internationale) studenten dan hun intrek nemen.

    Eindelijk een keer goed nieuws dus, wat betreft woningbouw in TU-Noord. Goed nieuws was ook dat DUWO de bewoners uitgenodigd had om het ontwerp te laten zien. STIP gaat ervan uit dat in samenspraak met de omgeving, de TU en de gemeente ook met de andere projecten in het gebied snel begonnen wordt.

  • Fiber to the Markt

    Een aantal maanden geleden bereikte ons goed nieuws: Reggefiber, een commerciële glasvezelaanlegger, wilde Delft een aanbod doen om in onze stad een glasvezelnetwerk aan te leggen zonder kosten voor de gemeente - een zogeheten Fiber to the Home project. Een paar dagen geleden trok Reggefiber, een joint venture van o.a. KPN, voorlopig de stekker uit het project. STIP wil glasvezel voor Delft en wordt daarin gesteund door een recente wetswijziging.

    Waarom glasvezel?Het biedt optimale concurrentie tegenover kabel en adsl. Glasvezel kan veel sneller worden, maar zal er vooral voor zorgen dat er een concurrent tegenover de snelle kabelverbinding komt te staan. De Adsl-technologie is aan zijn max, waardoor kabel door innovatie een monopolie dreigt te verkrijgen. Wanneer er een glasvezelinfrastructuur wordt aangelegd resulteert dit dus in lagere prijzen voor sneller internet.

    Plannen van STIPHoewel Reggefiber afhaakte zijn er meer commerciële partijen. Staatssecretaris Heemskerk heeft vorige week een wetswijziging doorgevoerd waardoor gemeenten een glasvezelnetwerk financieel mogen ondersteunen. STIP vindt dat dat niet per se nodig is, aangezien de grote steden reeds over een commercieel aangelegd netwerk beschikken, maar het geeft wel onderhandelingsruimte. Als er politieke wil is om het netwerk te onthalen in Delft, heeft onze stad volgens betrokkenen een goede kans op een snelle uitrol. Daar wil STIP zich voor inzetten.  

  • Al is STIP een lokale partij, het is niet de eerste keer dat wij schrijven over minister Van der Laan. In het voorjaar legden we nog uit waarom het belangrijk is dat huurtoeslag voor álle studentenwoningen ingevoerd wordt. Helaas luistert de minister niet naar ons, niet naar de studentenhuisvesters, en niet naar een meerderheid van de Tweede Kamer. In plaats daarvan doet de minister nu onderzoek naar woonwensen van studenten. Ook daar schreef STIP al eerder over, want de woonwensen zijn al bekend: studenten willen niet in hun eentje, maar met 4,9 huisgenoten wonen en vinden het prima om keuken en badkamer te delen. Om dat soort onzelfstandige studentenwoningen te realiseren, is het hard nodig dat de huurtoeslag voor alle studentenkamers ingevoerd wordt. Minister, blijf niet onderzoeken, maar neem nu actie om het kamertekort terug te dringen!

    Je kunt meedoen aan het onderzoek via www.studentenwoonwensen.nl.

  • Bacinol 2 geopend

    Afgelopen vrijdag heeft STIP-wethouder Lian Merkx het nieuwe pand voor de creatieve industrie in Delft geopend: Bacinol 2. Het oude Bacinol-pand in het noorden van Delft wordt binnenkort gesloopt voor de aanleg van de spoortunnel.

    Bacinol heeft dankzij de vorige wethouder van STIP een plek gekregen in Delft. Toen duidelijk werd dat het oude gebouw gesloopt moest worden, heeft de STIP-fractie er hard voor gepleit dat er vervangende ruimte voor de creatieve ondernemers gevonden zou worden. Na een lang proces was er in 2007 succes: het leegstaande gemeentelijke pand Hooikade 13 werd verkocht om er Bacinol 2 in te vestigen. Na de verbouwing was het dan afgelopen vrijdag zover: de officiële opening van het pand, waar nu alweer vele creatievelingen een werkplek gevonden hebben.

    Het grote animo voor het nieuwe pand maakt duidelijk dat er genoeg potentieel in de Delftse creatieve industrie zit, die nu nog niet allemaal een plekje hebben. STIP is daarom groot voorstander van het creëren van nieuwe ruimte voor de creatieve sector. Dit hoeft niet allemaal in nieuwe kantoorgebouwen, maar kan juist ook door het tijdelijk verhuren van leegstaande panden. Daarmee voorkomen we leegstand, geven we ondernemers de ruimte én zorgen we dat Delft een nog creatievere stad wordt.

  • In december zullen afvaardigingen van alledrie de voortgezet onderwijs scholen in Delft strijden om de SIDDER Bokaal 2009: de beste Scholier in de Delftse Raad. Het Grotius College doet voor het eerst mee en dat maakt het trio met het Christelijk Lyceum Delft en het Stanislas College compleet.

    Scholieren gaan zien wat voor oplossingen ze kunnen verzinnen voor  werkelijke problemen in de stad. Met een gelimiteerd budget moet overeenstemming bereikt worden voor een pakket van maatregelen om twee problemen aan te pakken. Ze leren zo coalities sluiten, met moties en amendementen een voorstel naar de hand te zetten en met een een vlammend betoog een debat te winnen. Dat met zo realistisch mogelijke situaties, waardoor we oplossingen kunnen verwachten die serieus bekeken kunnen worden door de Raad.

    De scholieren zullen zich bezighouden met twee vragen. Eerst wordt een crisispakket gevormd om een plotselinge verhoging van de jeugdwerkloosheid te voorkomen. Vervolgens gaan de scholieren in debat om de beste bereikbaarheid voor de Binnenstad te houden tijdens de bouw van de Spoortunnel.

    Tot december volgen de scholieren training en gaan zij in gesprek met de echte Raad om op 7 december beslagen ten ijs te komen voor de échte voorzitter van de Raad, burgemeester Bas Verkerk.

  • Geweldig nieuws bereikte het Stadhuis vorige week: het studenten- en alumniproject DAP (Delft Aardwarmte Project) mag in samenwerking met de TU Delft en de Gemeente Pijnacker-Nootdorp boren naar aardwarmte. Daarmee is er héél véél CO2-uitstoot te besparen door middel van het verwarmen van woningen en kantoren. Het is een 'opsporingsvergunning' die de samenwerkers hebben ontvangen van het Ministerie van Economische Zaken. Daarmee kan in een gebied van 61 vierkante kilometer in de regio Delft-Pijnacker-Nootdorp worden gezocht naar waterlagen met een temperatuur van hoger dan 55 graden. Als dat omhoog wordt gepompt kan het worden aangesloten op een stadswarmtenet, om zo verwarmingskosten te besparen.Na de exploratiefase moeten allerlei vergunningen in orde komen om aardwarmte vervolgens echt te gaan gebruiken. Daar moet de Gemeente Delft voor zorgen. Daar heeft STIP wel vertrouwen in: als de universiteit het lukt om de campus aan te sluiten heeft Delft een groot deel van de klimaatambitie binnen. En dat dankzij een groep enthousiaste studenten en alumni van de TU.

  • Enkele weken geleden werden we opgeschrikt door het bericht dat de aanbesteding van de Sebastiaansbrug is mislukt. Slecht nieuws, want de renovatie van de brug moet snel af zijn om de nieuwe tramlijn richting de TU-wijk, tram 19, op tijd te laten rijden. Volgens planning gaat deze tram vanaf december 2011 rijden, maar door het mislukken van de aanbesteding is er risico op vertraging.

    STIP heeft daarom in de commissie gisteravond gepleit er alles aan te doen om de planning van de tram toch te halen. Het OV richting de TU is erg druk, en met weer meer studenten dit jaar, het stijgende kamertekort en de komst van de HBO's is de capaciteit van de bussen vanaf het station echt te klein.

    De rest van de partijen sloot zich bij ons pleidooi aan, waardoor de raad nu eensgezind de wethouder heeft opgeroepen tramlijn 19 zo snel mogelijk te laten rijden. De wethouder gaf aan dat december 2011 nog steeds te halen is, maar dat er dan misschien wel tijdens de kerstperiode gewerkt moet worden.

    Vervelend, maar dat moet dan maar. De OV-capaciteit richting de TU-wijk moet omhoog, en de renovatie aan de Sebastiaansbrug moet voor de grote werkzaamheden in de Spoorzone afgerond zijn.