Winkelen als entertainment

Donderdag dient STIP een amendement in op het bestemmingsplan van de Binnenstad. Wij stellen voor dat detailhandel 40% ondersteunende horeca mag hebben, in plaats van op slechts 20% van het oppervlakte. STIP wil hiermee de ondernemer de ruimte geven moderne winkelconcepten toe te passen, en daarmee onder andere winkelleegstand tegengaan.

Winkelen als entertainment

Transitie in detailhandel

Steeds meer consumenten kopen online. Ouderwetse detailhandel komt hiermee in bedreiging. Binnenstadspanden zijn duur, personeel ook; online kan alles goedkoper. De kleine winkelier zal zich dus opnieuw moeten uitvinden.
En dat doen ze ook. ‘Funshopping’ komt op, ‘bricks and clicks’, en we zien landelijk steeds meer winkels zoals de Hypo Kunstsupermarkt: kunst kopen onder het genot van een kopje koffie. Wie weet waar slimme ondernemers nog meer mee komen in onze Binnenstad. Bij deze omslag in de markt past geen conservatisme van de Delftse raad.

Amendement

Het bestemmingsplan maakt winkelondersteunende horeca in principe al mogelijk, maar slechts tot 20%. Dat is te weinig. Tafels en stoelen nemen veel ruimte in, en met slechts 20% oppervlakte zijn deze moderne concepten volgens lokale ondernemers niet rendabel te maken. STIP wil deze maximering daarom ophogen naar 40%. De horecafunctie zal wel altijd ondergeschikt moet blijven aan de hoofdfunctie; het blijft dus gewoon detailhandel.

Toekomstdenken

Ontwikkelingen in de markt zijn niet eng. Het gevaar ligt in het verdwijnen van banen in winkels, en een groei aan leegstaande panden. Het zijn de ondernemers die dat tegen kunnen gaan. Maar daar moeten ze dan wel de ruimte voor krijgen. STIP kiest ervoor hun nieuwe concepten niet te beperken, en dient donderdag een amendement in.