Al jaren is Delft de trotse thuisplaats van zonneauto Nuna. Een duurzaam project, gericht op de toekomst. Nu gaat de gemeente inzetten op concrete projecten om mobiliteit in de stad te verduurzamen. STIP ondersteunt deze plannen.
Afbeelding: Hans Peter van Velthoven, Nuon Solar Team
Mobiliteit veroorzaakt een groot deel van de CO2 uitstoot. In Delft wordt door wegverkeer per jaar 480 kilogram CO2 per inwoner uitgestoten! De gemeenteraad heeft in februari een plan besproken met concrete acties om alle vormen van mobiliteit in de stad duurzamer te maken. Dit plan heeft STIP van harte gesteund omdat de gemeente hiermee snel aan de slag kan om direct en indirect het verkeer schoner te maken.
Fietsen
Een vorm van mobiliteit die al schoon is, is fietsen. Dat gaan we dus stimuleren. De gemeente gaat onderzoeken of een deelfietssysteem in Delft mogelijk is. Het bijzondere hierbij is dat een 'Park + Fiets' concept wordt onderzocht. Ook worden locaties onderzocht waar oplaadpunten voor elektrische fietsen kunnen komen. Verder laat de gemeente zien dat fietsen gewaardeerd wordt door op verzoek van STIP een fietslicht informatie paneel (FLIP) te installeren op de kruising Westlandseweg-Prinses Beatrixlaan. Dit paneel verkort de wachttijd voor fietsers bij dit grote verkeersplein door de snelste route schuin naar de overkant te wijzen.
Laadpalen voor elektrisch rijden
Ook de wens van STIP om meer elektrische laadpalen in Delft mogelijk te maken wordt werkelijkheid. Naar aanleiding van aanvragen van mensen in de stad worden palen bijgeplaatst. Dus heb jij een elektrische wagen of wil jij elektrisch gaan rijden, maar is er geen laadpaal bij jou in de buurt? Kijk dan hier hoe je een laadpaal aanvraagt.
Innovatie
Op lange termijn zijn innovatieve oplossingen nodig om verkeer te verduurzamen. Hiervoor werkt de gemeente samen met onder andere de TU Delft. Op de campus komt een zichtbare testlocatie voor zelfrijdend vervoer. Daarnaast gaat een gemeentelijke dienstauto op waterstof rijden. Deze waterstofauto wordt met het waterstof vulpunt op de Green Village gebruikt in het onderzoek 'Car-As-A-Powerplant'. Met deze pilot wordt onderzocht hoe waterstofauto's tijdens stilstand als energiecentrale voor huizen en kantoren kunnen worden ingezet.
En dat is nog niet alles…
De gemeente zet ook nog in op shuttlevervoer, een protocol logistiek en efficiëntere inzameling van bedrijfsafval in de binnenstad. Al deze projecten kan je hier in het uitvoeringsplan duurzame mobiliteit vinden.
Door: Falco Bentvelsen