Erger jij je ook aan de drukke fietsroutes naar de TU Delft campus? Ze worden binnenkort verbeterd en dat vindt STIP goed nieuws! Er wordt echter ook gedacht aan een verkeerslicht op de Jaffalaan, daar hebben we nog vraagtekens bij.
De gemeente gaat samen met de universiteit en de metropoolregio de fietsroutes verbeteren. De Leeghwaterstraat wordt ingericht als comfortabele en belangrijke fietsverbinding. Dit wordt gedaan om de druk op het fietsroutenetwerk beter te verspreiden. Dat en meer staat in een brief aan de gemeenteraad.
Het feit dat de Leeghwaterstraat als fietsroute wordt ingericht is positief. Hier zijn wij blij mee. Hierbij wordt de Leeghwaterstraat, de oversteek naar de Jaffalaan en de verbindingen van de Leeghwaterstraat met de rest van het fietsnetwerk verbeterd en comfortabeler gemaakt. Naast fietsers zullen ook automobilisten hier profijt van hebben omdat de doorstroming verbeterd.
Bij het kruispunt met de Jaffalaan staan nu nog elke dag twee verkeersregelaars om de stroom aan fietsers te stoppen zodat ook auto's er langs kunnen. Om deze te vervangen wordt er aan gedacht om een verkeerslicht te installeren op deze kruising.
We zijn kritisch op het installeren van een verkeerslicht op de Jaffalaan. STIP wil dat de gemeente fietsen stimuleert, een verkeerslicht kan dat schaden en fietsfiles veroorzaken. Daarom hebben wij er nog een aantal vraagtekens bij:
- De motivatie om een verkeerslicht te plaatsen is alleen op het verlies van tijd door wachtende auto's gericht, maar wachttijden voor fietsers worden buiten beschouwing gelaten. Hoe zit dit?
- Hoe is er geprioriteerd in de projecten om de fiets doorstroom te verbeteren? Hoe wordt in de evaluatie beoordeeld of een verkeerslicht daadwerkelijk nodig is?
- Op de lange termijn zien we namelijk nog kansen om druk beter over het netwerk te verspreiden met de realisatie van de Gelatine brug.
Hierover zullen we dinsdagavond 14 februari de wethouder bevragen. STIP vindt fietsen namelijk een gezonde en duurzame vorm van transport die bovendien perfect past bij de compacte stad Delft. Daarom moet er goed nagedacht worden voordat fietsers voor een verkeerd licht komen te staan!
Zie ook wat er in Utrecht gebeurde bij een verkeerd afgesteld verkeerslicht.
Door: Falco Bentvelsen