In Delft staan er steeds meer winkels leeg, en STIP maakt zich zorgen. Redenen voor de leegstand zijn bijvoorbeeld het afgenomen consumentenvertrouwen en het succes van internetverkoop. Momenteel staat er in de Delftse binnenstad net iets meer leeg dan de het regionale gemiddelde. Vooral in de Choorstraat en Hippolytusbuurt staat veel leeg, maar weinig straten blijven gespaard.
Het feit dat wij het niet veel slechter doen dan andere gemeentes, wil echter niet zeggen dat Delft achterover kan leunen. Lege winkelpanden hebben immers een negatieve invloed op de omgeving: lege etalages in het straatbeeld suggereren dat er in de binnenstad weinig te beleven is. Leegstand maakt de binnenstad minder aantrekkelijk, voor bezoekers en consumenten. En dat terwijl Delft die bezoekers juist hard nodig heeft!
Wat kunnen we doen? STIP heeft in de commissie een aantal oplossingen genoemd waarmee we die lege winkels juist positief kunnen inzetten. Zo noemden wij pop-up stores: tijdelijke winkels op locatie die een opvallend aanbod doen om bekendheid voor hun product te bevorderen. Ook kunnen bedrijven op deze manier experimenteren met nieuwe en innovatieve winkelvormen. Aan de Brabantse Turfmarkt konden Delftenaren al de tijdelijke winkel van ‘Guy Vernes’ bezoeken. De ondernemer vertelde deze pop-up store gestart te zijn om eens te proberen of hun winkel, naast online, ook als fysieke locatie succes kan hebben.
Lege etalages kunnen ook gebruikt worden om kunst in te etaleren, waardoor de bezoeker zich in een openbare atelier waant. Zo heeft Inkt Delft aan de Choorstraat enkele prachtige schilderijen ter beschikking gesteld aan het pand tegenover hen. Een sympathiek gebaar, vindt STIP.
Maar een lege etalage leent zich niet alleen goed voor kunst. Ook de techniek waar Delft zo rijkelijk mee bedeeld is, heeft een plek gevonden in één van de lege etalages. De Oude Langedijk heeft een heuse ‘technieketalage’, waarin de nieuwste technologische uitvindingen van de TU Delft worden tentoongesteld. Ook zou je onderdak kunnen bieden tijdelijke horeca. Zo trok het tijdelijke horeca initiatief ‘Happietaria’ al veel belangstelling (de winst ging ook nog eens naar een goed doel!).
Een deel van dit soort initiatieven vindt zo nu en dan een etalage in Delft. STIP vindt dat deze echter initiatieven meer in de stad mogen voorkomen. Daarom wil STIP initiatiefnemers een handje helpen. Een interactieve binnenstadskaart op de stadswebsite zou het deze groep een stuk eenvoudiger maken. Ook voor de pandeigenaren, zij zullen dan immers sneller benaderd worden. En mocht het de pandeigenaren niet lukken, dan kan de gemeente ze daar attent op maken. Heb jij nog een goed idee om leegstand tegen te gaan of een positieve invulling te geven? We zijn één en al oor!