Op verzoek van STIP worden alle onnodige verkeersborden weggehaald. De komende tijd zullen 15 tot 20 procent van alle Delftse borden verdwijnen. Het stadsbestuur volgt STIP ook in de keuze om de autoluwe binnenstad als ‘ shared space’ in te richten: weggebruikers delen gelijkwaardig de openbare ruimte. Oogcontact zorgt immers voor meer veiligheid dan een verkeersbord ooit kan doen.
Overbodige verkeersborden werken afleidend, de keuze tot het verwijderen van borden maakt Delft daarmee veiliger. Het geeft de stad ook een mooier straatbeeld. Daarnaast scheelt het veel onnodige kosten, deze borden hoeven immers niet meer schoongemaakt of gerepareerd te worden.
STIP is enthousiast over de toekomstige ‘shared space’-inrichting van het centrum, een inrichting die uitnodigt tot sociaal gedrag. Op die manier houden mensen rekening met elkaar in plaats van met geldende regels. Onderling kunnen mensen er immers voor zorgen dat het goed gaat, en die verantwoordelijkheid krijgen ze nu ook. In het Delftse voetgangersgebied zijn de keuzes nu aan de gebruikers, bijvoorbeeld ook aan welke kant van de gracht men fietst.
Waar STIP eerst sprak van bordenbureaucratie, toont het nieuwe beleid creativiteit en flexibiliteit. Er zullen natuurlijk altijd locaties blijven waar verkeersborden wettelijk verplicht zijn. En uitzonderlijke kruispunten waar een bord de situatie veel veiliger maakt. De kern blijft echter dat de gemeente verantwoordelijk is voor een veilige straatinrichting, en daar zijn onnodige verkeersborden niet voor nodig. Het nieuwe beleid zorgt voor een mooier straatbeeld, meer overzicht en een veiligere stad.