Delft bouwt een stadskantoor

Delft bouwt een stadskantoor bovenop de spoortunnel en iets ten noorden van het huidige stationsgebouw. Het stadskantoor heet Het Nieuwe Kantoor. HNK loopt over in de ondergronds gelegen station en vormt daarmee het dak van dat station. In Het Nieuwe Kantoor wordt de gemeente gehuisvest, zowel de ‘frontoffice’, ambtenaren die achter de balie zitten als je je evenementenvergunning aanvraagt, als de ‘backoffice’, ambtenaren die ervoor zorgen dat de evenementenvergunning juridisch op orde is.

Er is een zo volledig en feitelijk mogelijke schatting gemaakt van de risico’s die gepaard gaan met het wel, niet, een beetje of door iemand anders laten bouwen van HNK. Aan elk van deze scenario’s zijn risico’s verbonden. Met andere woorden: er zijn hoe dan ook risico’s verbonden aan de ontwikkeling van het stuk grond boven het ondergrondse station.

Bij het project HNK komt een groot aantal aspecten kijken. Elk aspect kent zijn eigen feiten, risico’s en onzekerheden. Zo is HNK het eerste nieuwe gebouw in de Spoorzone. De gronden in de Spoorzone moeten worden ontwikkeld. Het bouwen van HNK als katalysator kan positieve gevolgen voor de verkoop en ontwikkeling van gronden in de Spoorzone hebben.
Daarbij is het project HNK complex. Het project kent immers een groot aantal betrokken partijen, zoals ontwerpbureau Mecanoo en spoorinfrastructuurbeheerder ProRail. De gemeente is de baas, maar ook een baas is afhankelijk van zijn partners en van zijn werknemers.
Een veelomvattend en complex project, dus, het project HNK.

De raad is inmiddels pagina’s aan stukken, notulen, aanvullende stukken en geheime informatie verder. Op grond van de inhoud concludeert STIP dat de gegevens op HNK geen uitsluitsel bieden over de te maken keuze. Er zijn feiten, maar er zijn zoals gezegd hoe dan ook risico’s en onzekerheden verbonden aan de ontwikkeling van het stuk grond boven de stationshal. Die kun je op waarde schatten. Dat doet de Delftse raad dan ook.

De inschatting van STIP is dat de meest logische keuze op grond van alle aspecten het bouwen van HNK is. Daarbij gelden twee argumenten: het meeste waar voor je geld en ook het kunnen inschatten en beheersen van de risico’s. Stopzetten van de bouw is een formele mogelijkheid met een verwachte zeer ernstige financiële schade voor de gemeente.

Resten ons twee vervolgvragen, die wij beantwoorden in augustus. Hoe beheers je de risico’s die gepaard gaan met de bouw van HNK en wélk HNK wil je bouwen als na onderzoek een reële mogelijkheid blijkt te bestaan om een kleiner en dus relatief duurder HNK te bouwen?

Voor STIP staat voorop dat de kwaliteit van ontwikkelingen in de Spoorzone gewaarborgd wordt, zo ook de kwaliteit van HNK als entree van de stad.