Algemene Beschouwingen 2014

Een belangrijk jaarlijks terugkerend politiek moment is donderdag in de raad besproken: de algemene beschouwingen. Benieuwd wat STIP heeft gezegd? Lees hieronder verder. Een tipje van de sluier, de vijf hoofdpunten aldus uitgesproken door Bert Vogel

1. Blijven investeren in kenniseconomie 
2. Cultuurkader & Evenementen
3. Zorg op maat & Innovatie
4. Bereikbare stad
5. Minder regels

Algemene Beschouwingen 2014

Algemene Politieke Beschouwingen van STIP, zoals uitgesproken door Bert Vogel. Het gesproken woord telt.

Voorzitter,Delft krijgt de begroting niet rond. Tegenvallers en noodzakelijke kosten overstijgen de inkomsten van de gemeente. STIP wil weten hoe dit zo gekomen is en welke lessen er te leren zijn. De raad heeft al breed uitgesproken onderzoek te willen doen. Ondertussen wordt met hulp van de provincie een lobby gevoerd bij het rijk voor een oplossing. STIP ziet dat hiermee naar oplossingen wordt gezocht op zowel korte als lange termijn.

Vanavond hebben we het over de gepresenteerde begroting. In de begroting wordt uitgegaan van sober, doelmatig beleid. Wat STIP betreft leidt verder bezuinigen ertoe dat Delft onder het aanvaardbaar minimum komt. Dit lage niveau van voorzieningen is triest, niet wat STIP zou willen, wel wat nu moet. Met de huidige financiële situatie is het belangrijk goed te kijken wat essentieel is, waar niet op bezuinigd kan worden. De hoge ambitie die we nu hebben is: hoe zorgen we dat we de gevolgen voor inwoners van Delft acceptabel houden? Een ambitie die al moeilijk genoeg wordt. Het hanteren van hoge streefcijfers zou verwachtingen wekken die niet realistisch zijn. Dit neemt niet weg dat STIP nog steeds kansen ziet. Want ook met een lege portemonnee kunnen we doelmatig en efficiënt beleid uitvoeren. Ik zal het in mijn algemene beschouwing in het bijzonder over vijf onderwerpen hebben. Kenniseconomie en cultuur. Het sociaal domein, bereikbaarheid en minder regels. Alle vijf van groot belang voor de stad.

Te beginnen bij de kenniseconomie. Met de transitie van industrie naar kenniseconomie zet Delft in op duurzame werkgelegenheid. Hier wordt nu een aantal jaar in geïnvesteerd. Financieel maar ook in woord en daad. Deze investeringen hebben Delft veel opgeleverd. Verscheidene bedrijven zijn naar Delft gekomen. Er ontstaat een netwerk van nationale en internationale bedrijven met als focus Delft. De werkgelegenheid is in Delft beter dan in de regio. Dit geldt voor de gehele werkgelegenheid en niet alleen voor kenniswerkers. Kenniswerkers horen bij een kenniseconomie, dat spreekt voor zich. Maar ook, en in onze ogen misschien wel juist, dat mensen in andere sectoren werk vinden dankzij de kenniseconomie. Al deze banen stimuleren de lokale economie en geven Delft kleur. De kenniseconomie als middel om mensen aan een baan te helpen, levert de gemeente daarnaast ook financiële winst op. Meer mensen met een baan betekent minder mensen met een uitkering. Hierdoor wordt iedere euro die is geïnvesteerd terugverdiend.

In de huidige begroting is echter minder ruimte voor investeringen in de kenniseconomie, ook hier wordt op bezuinigd. STIP is niet blij met deze bezuiniging aangezien het een bezuiniging is op de transitie naar een duurzame, financieel en maatschappelijk houdbare economie voor Delft. Wel zullen we deze bezuiniging bekijken in samenhang met alle andere bezuinigingen.

Naast een stad met een sterke economie en voldoende werkgelegenheid wil STIP dat Delft ook een stad is waar wat te doen is. Zodat Delft een aantrekkelijke stad blijft om in te wonen, en om in te komen wonen.Een sterke culturele sector zorgt ervoor dat mensen muziek kunnen maken, aan toneel kunnen doen of op dansles kunnen. Het zorgt ervoor dat hier, in Delft, altijd wat te doen is. Een bandje dat optreedt, een voorstelling of een workshop beeldende kunst. Allemaal voorbeelden van hoe Delftenaren cultuur kunnen beleven. In de Delftse cultuursector gaat wel wat veranderen. Door een deel van de VAK te verzelfstandigen en het andere deel met DOK samen te voegen, realiseren we de bezuiniging op deze sector. Dit zal grote impact hebben. Docenten en cursisten zullen zelfstandig moeten gaan werken. Dit is geen gemakkelijke opgave, noch is dit een eenvoudig besluit om te nemen. Toch moeten we ook de kans blijven zien die dit biedt. Een kans waarbij de sector, zij het gedwongen, afstapt van de afhankelijkheid van de gemeente. Hierdoor moet de sector het aanbod nog beter toespitsen op de vraag.Cultuur an sich is nog wel een onderwerp waar de gemeente zich mee bezig houdt en moet houden. Het aangekondigde cultuurkader moet een beter verband tussen culturele evenementen bewerkstelliggen. Gemeente en particuliere partijen vormen een herkenbaar imago op cultureel gebied voor de stad. Dit is de kans om de stad te verenigen achter één imago en daarmee Delft op de kaart te zetten als cultuurstad.Een knelpunt voor Delft als cultuurstad is echter de hoeveelheid regels. Die belemmeren en geven een restrictie op het aanbod. Ik zal later terugkomen op de regels, voor nu parkeren we dat onderwerp.

Voorzitter,Ik heb het over de economie en cultuur gehad. Mijn derde punt is een van de grootste punten waar de gemeente over gaat: het sociaal domein. Vanaf 1 januari is de gemeente Delft verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken binnen het sociaal domein. Tot nu toe hebben we veel aandacht aan het opzetten hiervan besteed. Raad en commissie, ambtenaren en externen hebben hier veel energie in gestoken. Nu springen we in het diepe. Er gaat nog steeds veel veranderen, we gaan de resultaten zien en gaan nu eindelijk ook horen van de mensen zelf hoe het nou echt is, die verandering. STIP wil deze veranderingen gebruiken om te blijven innoveren. Dit zal ook nodig zijn en geeft kansen die we moeten grijpen. Ik zoom als voorbeeld in op de zorg. Bij grote aanbieders is budget beschikbaar dat ingezet kan worden voor innovatie. Zij kunnen, en moeten, opzoek naar nieuwe manieren van werken en gebruik maken van ontwikkelingen in de techniek. Zorg op maat is daarbij het uitgangspunt.Het is goed dat er bij grote aanbieders geld naar innovatie gaat, dit zou echter niet alleen bij de grote aanbieders moeten liggen. Juist kleine aanbieders en zelfstandigen zijn flexibel en sneller in staat te schakelen naar een nieuwe, slimmere, werkwijze. Daarom moet ook juist daar innovatie ondersteund worden en daar, net als bij de grote aanbieders, wellicht ook budget voor bestemd worden. Zo kan de zorg beter worden. STIP zal zich blijven inzetten voor goede sociale voorzieningen in Delft. We zetten ons in voor innovatie, ook bij kleine aanbieders. In het komende spannende jaar moeten we als gemeente scherp blijven en snel kunnen schakelen. We gaan zien of we er echt klaar voor zijn.

Dan kom ik bij mijn laatste twee onderwerpen:Onze bereikbare stad. Neem nou fietsen. De voordelen van fietsen zijn veelvuldig. Fietsen houdt mensen in beweging en in de buitenlucht. Daarnaast is het een snelle manier om van a naar b te komen in de compacte stad Delft. Ten slotte draagt het aantrekkelijker maken van de fiets bij aan een duurzame stad. De binnenstad van Delft wordt aantrekkelijk wanneer gasten van onze stad hun fiets gemakkelijk en gratis kwijt kunnen. Zo zorgen we voor een gastvrije stad. Daarin spelen meer aspecten mee waarvan de Sebastiaansbrug een belangrijke is. Dat is op dit moment een heikel punt in Delft. De Sebastiaansbrug laat langer-en-langer op zich wachten. Ook deze periode is er al meerdere malen gesproken over uitstel. Iedere maand die het langer duurt draagt Delft de financiële en maatschappelijke kosten van dit uitstel. In de stad bij de ondernemers van de zuidpoort en in de Technopolis en de TU Wijk is dit voelbaar. De onduidelijkheid over planning en einddatum verergert deze situatie. Daar moet zo snel mogelijk een einde aan komen. Dan zorgen we dat Delft een bereikbare en aantrekkelijke stad is. Daarvoor zijn zowel fietsen als de Sebastiaansbrug cruciaal.

Van bereikbaarheid naar regels,

Bij cultuur heb ik ook al genoemd dat regels een knelpunt kunnen vormen. Onlangs is de gemeente Hollands Kroon een pilot gestart waarbij 80% van de regels uit de APV is geschrapt. Nu hoort iedereen de APV te kennen maar betwijfel ik of dit daadwerkelijk zo is. Veel regels vloeien voort uit algemeen beschaafd gedrag en spreken voor zich. Sommige regels zijn dubbelop of schieten hun doel voorbij. Wisten jullie dat je voor al het stoepkrijt een schriftelijke toestemming moet aanvragen? Wat STIP betreft niet nodig. Er mag best eens kritisch gekeken worden naar wat verboden wordt. Een goed voorbeeld zouden de Free Zones kunnen zijn die de TU Delft in het Mekelpark heeft aangelegd. Hier worden studenten en medewerkers van de TU uitgenodigd de openbare ruimte te gebruiken. Voor presentaties, bijeenkomsten of overleggen. En voor optredens, ontmoetingen en vermaak. STIP wil dat de gemeente leert van deze voorbeelden. Daarom willen wij goed kijken naar de mogelijkheden die nu elders onderzocht worden. Trek lering uit de pilot bij Hollands Kroon, en neem de best practices over.Om erachter te komen welke regels er op dit moment nog steeds beperkend zijn moeten we het gesprek aan gaan met inwoners en in het bijzonder ondernemers. Zij weten het best welke regels limiterend werken. Van subsidies en ondersteuning en alle andere financiële zaken kan het Delftse de komende tijd weinig extra van de gemeente verwachten. Dat is niet anders. Maar als het aan STIP ligt kunnen ze alles van ons verwachten op het gebied van versimpeling van regels en procedures, inclusief de open en actieve houding die daarbij hoort.

Voorzitter,Op die positieve noot rond ik af.Delft zit qua financiën in zwaar weer maar moet kansen blijven zien en met energie verder blijven gaan. Nu moet worden ingezet om Delft op het goede spoor te krijgen door het beschikbare budget zo goed mogelijk tot zijn recht laten komen. STIP zet in op het duurzaam versterken van de economie om tot meer werkgelegenheid in Delft te komen. We kijken uit naar het cultuurkader. We zullen ons blijven inzetten op de veranderingen in het sociaal domein met daarbij aandacht voor innovaties bij kleine aanbieders en zorg op maat. Ik heb het belang van goede fietsvoorzieningen onder de aandacht gebracht omdat dit een essentieel middel is voor de bereikbaarheid van de stad zodat iedereen gratis en makkelijk zijn fiets kan stallen.Als laatste heb ik opgeroepen te leren van anderen en hoe zij omgaan met regels met als voorbeelden de gemeente Hollands Kroon en de Free Zones in het Mekelpark.

Voorzitter, ik heb u verteld hoe Delft er voor staat en ik heb u verteld hoe Delft weer op het goede spoor komt.

STIP zal zich blijven inzetten voor Delft. Nu, volgend jaar en tot zo lang het mag duren. STIP maakt nu keuzes met de toekomst voor ogen.

Dank u voorzitter